Met je identiteitskaart kan je documenten digitaal ondertekenen. Je identiteitskaart is daarvoor, net zoals een bankkaart, beveiligd met een pincode. Je ontvangt je pin- en pukcode in je brievenbus nadat je een nieuwe identiteitskaart hebt aangevraagd. Bij de activatie van je identiteitskaart op de dienst burgerzaken kan je die pincode zelf veranderen.
Codes kwijt?
- Je kan via onderstaand aanvraagformulier, via mail of telefonisch nieuwe codes aanvragen.
- Je kan na afspraak ook terecht bij de dienst burgerzaken op het gemeentehuis.
De nieuwe codes worden dan binnen de twee à drie werkdagen verstuurd naar de dienst burgerzaken van je gemeente. Je wordt daarvan op de hoogte gebracht via brief. Daarna kan je een afspraak maken om de codes op te halen bij de dienst burgerzaken op het gemeentehuis.
Pincode geblokkeerd?
Als je drie keer een verkeerde pincode invoert, wordt je kaart geblokkeerd. Maak een afspraak en kom naar de dienst burgerzaken op het gemeentehuis met je identiteitskaart en de pukcode om je kaart te deblokkeren.