ConsumerConnect is een initiatief van de FOD Economie op vraag van de minister van Economie en de staatssecretaris voor Consumentenzaken. Heb je spijt van een aankoop of werd je aankoop niet geleverd? Ben je slachtoffer van misleidende praktijken? Vertoont het product dat je kocht een gebrek? Zoek je de juiste ombudsdienst voor je probleem met een onderneming? Op deze website vind je het antwoord op die en nog veel meer consumentenvragen.
Je vindt er in een duidelijke taal wat je rechten en plichten zijn en je krijgt hulp bij het kiezen van acties die je kan ondernemen. De website is er voor consumenten die een probleem ervaren met een onderneming en vervangt in dat opzicht het deel “consumenten” van het Meldpunt van de FOD Economie. Ondervind je als onderneming een probleem, dan kan je dat nog steeds melden op het Meldpunt.
Op de website van ConsumerConnect vind je vier grote pijlers:
- informatie vinden over je rechten als consument (opgesplitst per thema of met de hulp van de consumentengids)
- een inbreuk melden
- bemiddelen met een ondernemer via de ombudsdienst
- het Contact Center van de FOD Economie contacteren via telefoon, e-mail, sociale media of online contactformulier
Op ConsumerConnect heb je ook de mogelijkheid om een duidelijk overzicht te krijgen van de meldingen die je hebt gedaan. Daarnaast kan je ook de status opzoeken van eventuele vragen die je stelde. Dat kan door een account aan te maken op ConsumerConnect.
Uiteraard blijft het steeds mogelijk om vragen te stellen of iets te melden zonder in te loggen.
Benieuwd? Ontdek ConsumerConnect