Vastgoedinformatieplatform

Gepubliceerd op donderdag 12 jan. 2023 om 10.43 uur

Vastgoedinformatieplatform.

Vanaf 1 februari 2023 werkt gemeente Herselt met het Vastgoedinformatieplatform.

Minder administratieve last

Het Vastgoedinformatieplatform is een digitaal portaal waar de aanvrager van vastgoedinformatie via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen. Het platform verzamelt dan alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen (centrale registers en lokale besturen). Het bevoegd lokaal bestuur krijgt via het platform de vraag om het dossier te vervolledigen en te controleren op de kwaliteit, waarna de informatie wordt afgeleverd aan de aanvrager (via PDF of rechtstreeks in het digitaal systeem van notaris/makelaar).

Deze digitalisering zorgt voor minder administratieve last en betekent voor zowel kopers, verkopers als de vastgoedsector en de lokale besturen een "sprong vooruit".

Op 3 oktober 2022 is het Vastgoedinformatieplatform gelanceerd bij enkele pilootgemeentes.

In deze eerste fase gaat het om aanvragen van notarissen en vastgoedmakelaars.

Tot eind 2023 zullen steeds meer lokale besturen aanvragen behandelen via het nieuwe systeem.
Gemeente Herselt start met het nieuwe platform op 1 februari 2023.

Op 1 januari 2024 gaat de decretale verplichting in en zullen alle aanvragen in Vlaanderen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers terecht kunnen op het platform.

Meer informatie

Meer informatie over het Vastgoedinformatieplatform vind je op https://overheid.vlaanderen.be/informatie-vlaanderen/producten-diensten/vastgoedinformatieplatform.